HVORFOR BYGGE EN VOICEBOT? – EN STEMMESTYRT APPLIKASJON

Når du skal bygge en voicebot er det viktig å tenke hvor og hvordan brukerne av bot’en skal benytte den. Stemmestyrte applikasjoner egner seg ikke til alt, og er gjerne en forlengelse av chatbots, applikasjoner og fagsystemer.

Vi i VirtualAssistants tenker på voicebots som «virtuelle assistenter», som er lett tilgjengelig og kan hjelpe med oppgaver som egner seg godt for tale. Eks, kan dette være å spørre om nøkkeltall og be voicebot’en sende en rapport på e-post.

Hjelpe med effektivitet

Effektivitet for deg selv eller i jobb vil være varierende fra person til person og selskap til selskap. Her er noen eksempler på områder som en voicebot kan hjelpe deg til å være mer effektiv.

Måten du jobber på:

  • Er det data som du trenger på vei til eller fra jobb?
  • Jobber du med noe fysisk og kan ikke kombinere dette med en «app» eller en programvare?

Systemhjelp:

  • Bruker du tid å finne data i systemer som en voicebot kunne levert enklere?
  • Bruker du tid på å slå sammen nøkkeldata som en voicebot kunne gjort for deg?

Hjelpe kundene dine:

  • Tilsvarende deg selv, kan du hjelpe kundene dine hvis de er i bil, eller jobber slik at det er enklere å bruke en stemmestyrt applikasjon enn en chatbot, app eller programvare?

Nå ut til flere kunder ved å være «first mover»

«Smarthøytalere» som mange kaller Google Home og Amazon Echo er fortsatt i veldig tidlig fase. Det betyr at det ikke er sikkert så mange av dine kunder er på disse løsningene enda. Men de har en enorm vekst og innen noen år vil dette mest sannsynlig være like vanlig som Facebook, Slack og Google Hangout. Du kan derfor få «first mover» elementet inn i dine tjenester og fremstå som moderne samtidig som du posisjonerer deg for der folk kommer.

LES OGSÅ ANDRE ARTIKLER OM BOTS