HVORDAN BYGGE EN CHATBOT?

Det finnes mange metoder for å bygge en chatbot. Denne artikkelen gi en oversikt over hvilke alternativer som finnes med referanse til de forskjellige alternativene.

Viktige elementer for å bygge en chatbot

Før du begynner å skal bygge chatbot’en din før du ta stilling til behovene den har. Les også “Hvorfor lage en chatbot” hvis du er usikker på hva du skal bruke den til.

Forventningstyr brukerne dine

Skal chatbot’en din kun ha fri samtale eller skal den gi brukerne definerte valg eksempelvis iform av knapper?

Hvis du skal bygge knapper, dropdown bokser osv definerer du tydelige valg og forventningsstyrer brukeren til konkret hva kan kan får hjelp til.

Hvis du har fri tekst kan brukerene spørre om “hva som helst”. On-boardingen og svarene fra chatbot’en er derfor med å forventningsstyre hva den kan hjelpe med.

Velg riktig kanal for chatbot’en

Hvor er brukerne dine? Er det ansatte som bruker MS Teams og Slack? Eller er det kunder som bruker Facebook Messanger? Skal du bruke en eller flere kanaler? Og ser du at du vil utvide til flere kanaler etterhvert?

Valg av kanal har en betydning på rammeverkene vi nevner senere i artikkelen. Et forhold til dette tidlig er lurt for å velge riktig fra begynnelsen.

Hvilket språk skal du bruke?

Tilsvarende riktig valg av kanal er også språk viktig. Skal du bruke norsk, engelsk, svensk eller noe annet? Skal du ha et eller flre språk?

Skal du utvide til voice/stemmestyring?

Google, Microsoft og Amazon satser tungt på stemmestyring. Dette er et nytt grensesnitt tilsvarende det chatbot er, med andre bruksområder.

Hvis dette er viktig for deg, bør du tidlig teste dette sammen med chatbot for å se at rammeverket du velger holder mål.

Trenger jeg å kunne programmering?

Chatbots kan bygges uten å kunne programmere. Rammeverkene som nevnes lengre ned har grensesnitt slik at du kan logge deg på en webside og bygge samtaler uten å kode en linje.

Programmering trengs dersom du skal koble chatbot’en til andre fagsystemer og/eller gjøre analyser av data.

Hvis du er forretningsutvikler og ønsker å visualisere en bot, så kan vi anbefale https://botsociety.io/ som et godt prototype verktøy. Dette kan hjelpe deg å visualiere hva du ønsker å oppnå og få igang tankeprosessene dine.

“Bot” rammeverk – hva skal jeg velge?

Det er ingen fasit svar på hvilket bot rammeverk du skal velge. De mest populære er:

  • Google Dialogflow (https://dialogflow.com/)
    • Denne støtter mange chatkanaler og både chat og voice. Eks. Slack, Facebook Messanger og Google sine kanaler.
    • Google sin teknologi ligger i bunn og har imponerende støtte for forskjellige språk, både chat og tale.
    • Du kan enkelt bygge frie samtaler og benytte knapper for konkrete valg.
  • Chatfuel (https://chatfuel.com/)
    • Denne er spesialisert seg på Facebook Messanger og har templates du kan ta utgangspunkt i for å komme raskt i gang
  • Azure Bot Service (https://azure.microsoft.com/nb-no/services/bot-service/)
    • Hvis du skal bygge bots på Microsoft Teams så er dette rammeverket.
    • Du kan kombinere det med LUIS for å sette opp samtaler uten programmeringskunnskap, eller programmere selv samtalene
  • IBM Watson (https://www.ibm.com/watson/how-to-build-a-chatbot)
    • IBM Watson har fått mye positiv omtale i media rundt helsesektoren og deres AI løsning.
  • Amazon Lex (https://aws.amazon.com/lex/)
    • Hvis du skal bygge stemmestyrte bots til Alexa så er dette rammeverket.

I tillegg til disse er det mange aktører som etablerer seg.

I Virtual Assistant benytter vi:

  • Azure Bot Service for Microsoft Teams
  • Amazon Lex for Alexa
  • Google Dialogflow for resten av bot’ene

Dette betyr ikke at dere ikke skal benytte de andre eller at noe er bedre enn det andre. Disse rammeverkene er i konstant utvikling og rammeverkstrategi bør alltid sees opp mot de tekniske valgene og komptenasen du eller ditt selskap allerede har.  

LES OGSÅ ANDRE ARTIKLER OM BOTS