HVA ER EN CHATBOT?

Chatbot er en tjeneste robot du kan “chatte” med i form av fritekst eller knapper. På mange måter er en chatbot et nytt grensesnitt tilsvarende “app” grensesnittet som kom med smarttelefonene. Tilsvarende smarttelefoner er driverne for en chatbot Facebook Messenger, Slack, Google Hangout, Telegram, MS Teams osv.

Chatbot er en programvare som har et formål for sluttbrukeren. Dette kan være å hjelpe i gitte situasjoner eller å underholde ved å ha “small talk” som er morsomme samtaler for ren underholdning.

Selskaper har ofte brukt chatbots til “support” ut mot sluttkunder. Bankene har brukt dette for å kunne avlaste sin supportavdeling med de vanligste spørsmålene kundene har, og deretter eskalere det til fysiske personer dersom de ikke kan hjelpe.

En chatbot kan:

  • Gå inn i etablerte kanaler og kan “chattes” med der “folk er”
  • Gi enklere tilgang til innhold enn å måtte logge inn på riktig system
  • Være en “virtuell assistent” og gjennomføre konkrete oppgaver den er “programmert til” eller “lært opp til”.

En chatbot er ikke:

  • En person som forstår alt og kan følge opp fra A-Å
  • Et fagsystem som eks løser regnskapet ditt, HR-utfordringer dine osv

Når du bruker en chatbot er det derfor riktig å tenke på det som et dataprogram som kan hjelpe deg med konkrete oppgaver. Tilsvarende apps har den noen fordeler ved at du enklere får tilgang til data, og den går inn i ditt etablerte bruksmønster på chattekanaler.

Det finnes også chatbots på websider som dukker opp. Disse har som oftes support- eller salgsfunksjoner for å lettere kunne hjelpe deg.

Chatbots har kommet for å bli og de er i en tidlig fase. De vil få flere og flere funksjoner og hjelpe med flere og flere oppgaver.

LES OGSÅ ANDRE ARTIKLER OM BOTS